Geef de ander de kans iets terug te doen
door: Harriet Marseille van Schoolmaatjes ONS
Betekenis aan mijn leven
Als schoolmaatje in een Pakistaans nieuwkomersgezin hielp ik dit gezin met allerlei zaken die voor hen lastig waren in Nederland. Het is heerlijk om iets voor een ander te kunnen betekenen. Maar hoe zou het zijn als je zelf afhankelijk bent van hulp? Zou dat niet ongelijkwaardig voelen? Hoewel ik niets terug verwachtte voor mijn hulp, stond ik wel open voor wat zij mij wilden geven. Dit leidde tot mooie verrassingen.
Brugfunctie
Binnen 'Schoolmaatjes ONS' begeleid ik vrijwilligers die zich inzetten als schoolmaatje in Leidschendam-Voorburg. Omdat ik graag contact wil houden met de werkvloer, ben ik zelf ook vaak schoolmaatje in een van de deelnemende gezinnen. We vervullen een brugfunctie tussen nieuwkomersgezin en school. Meestal gaat het om gezinnen met een vluchtelingenachtergrond, die nog maar kort in Nederland zijn en de taal nog niet goed spreken. De vrijwilligers helpen de ouders om beter te communiceren en samen te werken met de school van hun kinderen. Het gaat er bijvoorbeeld om dat ouders de nieuwsbrief begrijpen en dat ze hun kinderen op tijd en met de juiste spullen naar school laten gaan. Maar ook dat ze op gesprek komen om te overleggen over de beste aanpak om de kinderen te ondersteunen in hun schoolontwikkeling.
Eind april 2020 ben ik schoolmaatje geworden in een Pakistaans gezin met vier schoolgaande kinderen, dat nog niet zo lang in Nederland woonde. Zo goed en zo kwaad als het ging, gezien de taalbarrière, werkten we in het begin online (met videobellen) of we ontmoetten elkaar buiten. Na een hartelijke kennismaking vanaf de stoep voor hun huis, konden we met elkaar aan de slag. Ik regelde in overleg met de ouders een account op Social Schools, zowel voor hen als voor mijzelf. Dit is het systeem waarmee hun basisschool met ouders communiceert. Zo kreeg ik zelf ook alle informatie te zien die de school met de ouders deelde, en kon ik daar tijdig op inspelen.
Buiten de lockdown periodes zocht ik het gezin wekelijks thuis op. Er was van alles te doen in relatie tot school. Maar we namen ook tijd voor andere zaken. De familie was erg in de natuur geïnteresseerd. We fietsten naar kasteel Duivenvoorde, waar we een wandeling maakten door het prachtige park. De kinderen kenden al veel namen van vogels. Een keer nam ik een memory spel met insecten voor ze mee. We deden ook spelletjes als 'ik zie ik zie wat jij niet ziet' of 'pim pam pet'. Zo groeide hun woordenschat.
Taal in praktijk toepassen
De kinderen ontwikkelden zich razendsnel. In de gesprekken met de leerkrachten bleek hoe goed ze het deden op school. Met de ouders bleef de communicatie beperkt. De vader was iets langer in Nederland dan de rest van het gezin en volgde inburgeringsles. Voor hem was het goed om de taal met mij in de praktijk toe te passen. De moeder had vanwege de coronacrisis nog geen inburgeringsles en zat er meestal stil bij. Maar ze bleek steeds meer te begrijpen van wat er gezegd werd. In het najaar ging ze samen met mij naar een gesprek met de mentor op de middelbare school, waar de oudste na de zomervakantie in de Internationale Schakelklas was gekomen. De vader had die middag een ouderbijeenkomst op de basisschool. Het was een mooie gelegenheid voor de moeder om te zien waar haar zoon les had. Hoewel ze het gesprek met de mentor niet zelf kon voeren, kreeg ze heel goed mee hoe goed haar zoon functioneerde. Thuis herhaalde ik wat er gezegd was en vertaalden de kinderen het voor haar in het Urdu.
Op een dag vroeg de oudste zoon me om hem te helpen met een opdracht voor school. Hij moest een beroemde persoon uit zijn geboorteland noemen en daar in het Nederlands tien zinnen over opschrijven. Hij wist zelf niemand te bedenken, en we vroegen de vader om hulp. Die vertelde trots over de stichter van de Pakistaanse staat. We hoorden de vader helemaal uit tot de jongen tien zinnen kon schrijven over deze beroemde man.
Iets terug doen
De moeder was vaak in de keuken bezig als ik kwam en steeds vaker boden de ouders mij ook een gerecht aan. Ik besefte dat zij graag wat terug wilden doen voor mijn hulp, hoewel hun gastvrijheid en dankbaarheid voor mij al meer dan genoeg waren. Ieder bezoek kleurde mijn dag en verbreedde mijn horizon. Maar ze wilden me ook graag iets geven en ik genoot van de Pakistaanse gerechten.
Moeder en dochter droegen prachtige traditionele kleren en ik maakte er vaak een compliment over. Op een dag vroeg de vader me of ik zelf misschien ook een Pakistaanse jurk wilde hebben. Hij kon deze laten naaien door zijn zussen in Pakistan. Ik mocht zeggen welke kleuren ik mooi vond. Mijn maten werden opgenomen en de bestelling ging richting Pakistan. Ik was blij met het aanbod en wilde die stof graag zelf betalen, maar dat mocht onder geen beding!
Inmiddels is het meer dan twee jaar geleden dat ik met dit hartelijke gezin heb kennisgemaakt. Hoewel ik geen schoolmaatje meer voor ze ben, houden we nog wel contact. Mijn man en ik zouden na de Ramadan het feest Eid-ul-Fitr met het gezin vieren. Het werd een feestelijke avond. Ook hun contactpersoon bij Vluchtelingenwerk en hun buren waren uitgenodigd. De moeder sprak inmiddels een beetje Nederlands. Ze had heerlijk voor ons gekookt. Die avond kreeg ik een heel waardevol cadeau uit Pakistan, dat ik nooit zal vergeten. En jurk en een sjaal van prachtige stof, paars en groen. Met een mooi bloempatroon erin. En een paarse broek om eronder te dragen. Wat voelde ik me opgenomen in de familie.
opgenomen in de familie
Het schoolmaatjeswerk is zo fijn om te doen. Het geeft me de kans me te verbinden met mensen die anders niet zo snel op mijn pad zouden komen. Dat geeft betekenis aan mijn leven en maakt me intens dankbaar.
Ook aan de slag als schoolmaatje?
En wellicht net zulke mooie ervaringen als Harriet opdoen? Kijk hier voor de vacatures!
Vliet Awards winnaar!
Scouting Hubertus-Brandaan Feest bij scouting Hubertus-Brandaan!Door Evelien Beguin Scouting Hubertus-Brandaan werd in 2021 vrijwilligersorganisatie van het jaar. Het winnen van de Vliet Awards is een enorme waardering voor de ruim 40, veelal jonge, vrijwilligers. Ze doen elke week fantastisch werk om aan de kinderen iets leuks te bieden. We spreken twee vrijwillige stafleden: Tony Paixão Marques en Lisette Schoumans. Grote vriendengroepTony (20 jaar): ‘Ik ben staflid bij de Waterscouts Ochtend en vind Hubertus-Brandaan een leuke, flexibele groep. We willen in de eerste plaats de kinderen een leuke tijd bieden en we hebben veel contact met de ouders. Als staf zijn we betrokken bij elkaar en hebben plezier, eigenlijk is het een grote vriendengroep. Ook krijgen de vrijwilligers veel aandacht. Vanuit het bestuur worden trainingen aangeboden. Je leert plannen, leert programma maken, omgaan met lastig gedrag (van kinderen). Ook organiseren zij stafuitjes of een gezellige barbecue. Verder zijn er jubileumspeldjes, maar ik ga de eerste nog krijgen, want ik ben twee jaar staflid, haha. De eerste is na vijf jaar.’ leuke blijk van waardering! ‘Ik zie het als een leuke blijk van waardering dat we vrijwilligersorganisatie van het jaar zijn. Dat is toch iets om trots op te zijn, als de gemeente je vereniging tot zoiets uitroept’, vindt Tony. ‘Ook de wethouders Kist en Van Eekelen waren bij de uitreiking aanwezig. Dat geeft blijk van hun interesse in het vrijwilligerswerk.’ Leuke sfeerLisette Schoumans (22 jaar) is staflid bij de Wilde Vaart. ‘Wij zeilen veel en ik vind het leuk om met de groep oudere kinderen te werken (14-18 jaar). De sfeer in de groep is heel gezellig. Je bent met je vrienden samen en we ondernemen leuke dingen. Je doet zo niet alleen iets leuks in je vrije tijd, maar bent ook nuttig bezig. De trainingen die we krijgen, helpen mij wel op weg als vrijwilliger. Vanuit de HB Academy kun je kiezen voor training over bijvoorbeeld programmeren of EHBO. Ook worden leuke activiteiten georganiseerd vanuit de HB Plus. De groep voor 18 jaar en ouder, waarmee we twee keer per jaar op pad gaan.’ Lentefeest‘En we hebben jaarlijks ons Lentefeest’, gaat Lisette verder. ‘Dit jaar is het thema 1001 nacht, maar dit is elk jaar anders. Er komen dan, naast onze leden, ook buurtgenoten en kinderen uit Leidschendam-Voorburg. Het is altijd leuk, omdat we met z’n allen een supergezellige dag neerzetten voor jong en oud. Elk jaar met de BOTS (de Benen Op Tafel Sessie) kijken we waar we met z’n allen de komende jaren heengaan. We bespreken dan ook de stafindeling voor het nieuwe jaar. Elk jaar komen daar weer jonge stafleden bij vanuit de Toppers.’ De Toppers is een programma voor leden van 16,5-18 jaar. Ze doen mee met de Wilde Vaart, maar hebben ook maandelijks één keer een eigen programma en draaien één keer mee met een speltak. Zo leren ze de groep alvast kennen. ‘Ook hier zie je de verbinding tussen alle vrijwilligers, die volgens mij Hubertus-Brandaan sterk maakt.’ Ook vrijwilligen?Zin gekregen om ook aan de vrijwillige slag te gaan?Kijk snel naar de actuele vacatures en wie weet, vind jij net zoiets leuks als Lisette en Tony! Deel deze verhalen en inspireer anderen om ook te helpen! FacebookTwitterLinkedInWhatsappForward
Lees het verhaal