Direct naar de inhoud van deze pagina
LVvoorElkaar logo
Hoofdmenu overslaan
  • Menu bekijken
    • Aan de slag
      • Voor vrijwilligers
        • Kom naar de vrijwilligersmarkt!
        • Vind vacatures
        • Maak een account
        • Voordat je begint
        • In gesprek over vrijwilligerswerk?
        • Test: welk type vrijwilliger ben jij?
        • Verhalen over vrijwilligerswerk
      • Voor organisaties
        • Doe mee aan de Vrijwilligersmarkt
        • Plaats vacature
        • Maak een account of log in
        • Tips voor een goede vacaturetekst
        • Vind vrijwilligers
        • Haal alles uit het platform
      • Hoe het werkt
        • Hoe werkt LVvoorElkaar?
        • Betrouwbaarheid en veiligheid
        • Veelgestelde vragen
        • Contact
        • Over ons
      • Specifiek vrijwilligerswerk
        • Zorgvrijwilligers
        • Bestuursfuncties
        • Voor en met vluchtelingen
        • Zet je in voor Leidschendam Noord
    • Advies & scholing
      • Voor vrijwilligers
        • Test: welk type vrijwilliger ben jij?
        • Vrijwilligerswerk en een uitkering
        • In gesprek over vrijwilligerswerk
      • Voor organisaties
        • Toolbox: achtergrondinfo over vrijwilligerswerk
        • Advies op maat
        • Nieuwsbrief voor organisaties
        • Doe mee aan de Vrijwilligersmarkt!
        • Vrijwillige inzet Goed Geregeld
        • Wegwijzer fondsen en serviceclubs
        • Subsidies voor verenigingen
      • Scholing
        • Vrijwilligersacademie:cursusaanbod
        • Jouw cursus toevoegen aan de vrijwilligersacademie
        • E­learning vrijwilligers werven
    • Ontdek meer
      • Ontdek meer
        • Mooie verhalen over vrijwilligerswerk
        • Vrijwilligersmarkt (voor organisaties)
        • Kom naar de vrijwilligersmarkt (voor bezoekers)
        • Jouw verhaal op de radio!
        • Vrijwillige coaches
        • Maatschappelijk Betrokken Ondernemen
    • Over ons
      • Over ons
        • Over ons
        • Contact
    • Facebook
    • LinkedIn
    • Instagram
    • Nieuwsbrief
  • LVvoorElkaar logo
  • Aanmelden
  • Inloggen of inschrijven op de website
  • Zoeken in vacature en aanbod van de website
    Zoek of bied hulp in de buurt
    Wat zoek je?
    Veld leegmaken
LVvoorElkaar logo
Menu sluiten

E-learning vrijwilligers werven

Wat is de beste en snelste manier om nieuwe vrijwilligers te vinden? Wat heb je daarvoor nodig? Op deze pagina vind je   tips in zes stappen.

Leestijd: 30 minuten

xv

een wervingsplan in Zes stappen 

In deze e-learning delen we het werven van vrijwilligers op in zes handige stappen. Aan het eind van deze zes stappen heb je een compleet wervingsplan. Misschien is niet iedere stap van toepassing of heb je die al gezet. Dat is fijn, want dan kun je die gewoon overslaan.

​

de 6 stappen

hh

   1. wat is je doel?

Elk goed plan begint met een doel. Maak doelen zo concreet mogelijk en meetbaar, bijvoorbeeld: 'Binnen drie maanden wil ik 8 nieuwe vrijwilligers in de leeftijdscategorie 45 tot 50 jaar vinden voor project X.'

Dit helpt je om doelgericht aan de slag te gaan, tussentijds te meten of je op koers loopt, bij te sturen waar nodig én te kunnen evalueren. 

Misschien ga je het niet halen, maar dat is niet erg. Shoot for the stars and land on the moon, luidt het mooie Engelse spreekwoord. En ook van de dingen die niet werken, leer je hoe het wellicht wél moet. 

Tip: zijn de taken zoals je die geformuleerd hebt nog 'van deze tijd'? Zou jij er zelf op reageren? En je buurvrouw of neefje? Misschien is het mogelijk om meer flexibiliteit te bieden. Want veel mensen willen zich niet vastleggen maar flexibel aan de slag gaan; als het hun uitkomt.
Doe eens een gedachtenexperiment: zou je ook maar 1x in de maand iets kunnen doen? Door je taken aan te passen, kun je je doel vaak ook aanscherpen of verhogen. 


   2. wie zoek je?

Begin met dromen. Wie zou jouw ideale vrijwilliger zijn? Denk aan: interesses, eigenschappen, leeftijd en meer. Dit noemen we een persona (of misschien heb je wel meerdere persona's) en dit helpt je bij de volgende stap. 

Nu je een persona hebt, vul je dit aan met de vereisten:

  • Welke vaardigheden of diploma's zijn écht vereist? Daag je zelf hier uit: is het écht nodig of gewenst? Kun je het leren of moet het er al zijn? Realiseer je: hoe meer eisen, hoe kleiner je kans op een match.
  • Is er een leeftijdsgrens?
  • Denk ook aan mobiliteit, taal etc.

Tip: Persona's helpen je concreet te maken wat je zoekt, zodat je straks makkelijker de juiste persoon kunt aanspreken. Maar vergeet niet om open te staan voor iedereen die zijn tijd en talent voor jou wil inzetten! 

doelgroep

Wij willen meer jongeren werven, hoe doen we dat?

Jong geleerd is oud gedaan. Als je op jonge leeftijd al eens vrijwilligerswerk hebt gedaan, is de kans vele malen groter dat je op oudere leeftijd vrijwilliger wordt. Toch heeft de werving van een nieuwe, jongere doelgroep een andere aanpak nodig dan dat je (waarschijnlijk) gewend bent. De simpele reden hierachter is: soort zoekt soort. Wanneer er bij jouw club, vereniging of organisatie voornamelijk mensen van een andere leeftijdsgroep actief zijn, is de kans kleiner dat jongeren snel aanhaken. Toch zijn er manieren om hier op in te spelen. Jongeren kiezen namelijk vaak voor flexibele klussen, snel resultaat en houden ervan dat ze inspraak hebben. Vraag jezelf af of dit mogelijk is binnen jullie club. Mocht dit niet het geval zijn, focus je op de mogelijkheden binnen de huidige doelgroep en vraag jezelf af waar hier nog speelruimte is om de groep te vergroten. 

Aan de slag met het werven van jongeren? Download hier de toolkit die onze partner NLvoorElkaar heeft gemaakt met marketingmaterialen die je kunnen helpen.

5 tips om meer jongerenproof te zijn 
  •  Speel in op de belevingswereld van jongeren. Kijk naar welke thema’s er op dit moment spelen waar je op kunt inhaken. Jongeren denken namelijk vaak op macro en micro niveau: de wereld groener maken (macro) of een klasgenoot met ziekte helpen (micro)
  • Beschrijf What's in it for them? Denk na over 'een beloning' en wees daar ook concreet over. Denk aan: een aanbeveling op LinkedIn, een referentie op hun CV, studiepunten, een eervolle vermelding, een aantekening op een rapport 
  • Communiceer duidelijk wat je verwacht van een ander. Dat geldt voor elke vrijwilliger maar zeker voor jongeren die weinig werkervaring hebben. Denk aan afspraken nakomen, wederzijdse verantwoordelijkheden, taken, werkproces, feedback etc. Wees ook concreet over wat het nut van de klus is en wat het werk hen persoonlijk oplevert
  • Zet de jongeren in hun kracht. Super belangrijk: jongeren willen graag meedenken, meedoen en meemaken. Gebruik deze power door jongeren te laten denken over wat zíj zouden willen veranderen in hun wereld en hoe zij denken dat dat moet gebeuren. En doe daar ook daadwerkelijk iets mee!
  • Vaak is een 'project' basis, met een vastgelegd begin en einde, een aantrekkelijke werkvorm voor jongeren. Zo weten ze waar ze aan toe zijn (en belangrijk: wanneer ze 'klaar' zijn)
Opdracht: beschrijf jouw 'ideale vrijwilliger'

Je krijgt pas echt een beeld van jouw doelgroep als je het visueel maakt. Wanneer je een beeld hebt van jouw doelgroep dan weet je nog beter hoe je diegene moet aanspreken.  Schrijf het op, zoek er een plaatje bij en jouw persona is gevormd! Probeer deze persoon zo echt mogelijk te maken en je goed in te leven in wat hij of zij doet, welke drijfveren hij of zij heeft en waar hij of zij te vinden is.

ert

  3. wat heb je te bieden? 

Nu is het tijd om je te verplaatsen in de vrijwilliger die je binnen wilt halen. Stel jezelf de vraag: 'Waarom zou mijn ideale vrijwilliger bij mij aan de slag gaan?'

Andersom denken kan je hier ook helpen. Wat kan mijn ideale vrijwilliger belemmeren om zich aan te melden? Welke twijfels heeft deze persoon? Hint: de angst om te veel tijd kwijt te zijn, te weinig tijd eraan te kunnen besteden en beloftes niet na te kunnen komen, het spannend vinden om op een onbekende plek te komen en de angst om niet te kunnen stoppen komen veel voor.
Dus bedenk hoe je die kunt tackelen. Vaak helpt het om de flexibiliteit, begeleiding, evaluatie en wat nog meer van toepassing is te benoemen. Of nog beter: deel een ervaringsverhaal van een huidige vrijwilliger! 

In onderstaand artikel vind je meer tips hoe je hierop kunt inspelen.

5 redenen waarom vrijwilligers niet komen



  4. HOE BENADER JE DE DOELGROEP?

Om te zorgen dat je oproep straks bij zoveel mogelijk vrijwilligers terecht komt, selecteer je de bij je persona passende kanalen en middelen. 

Waar bevindt die ideale vrijwilliger van jou zich? Een paar voorbeeld kanalen:

  • Via via (via collega's, vrijwilligers, cliënten etc.)
  • Je eigen werkplek én website 
  • Het platform LVvoorElkaar  
  • Social media
  • Andere 'Intermediairs' zoals een buurtplatform of marktplaats
  • Kranten, lokale folders en uitgaves
  • Openbare informatie plekken zoals de bieb, gemeentehuis, wachtruimtes zorg etc.
  • Evenementen, beurzen of lokale markten
  • Online advertenties (Google, social media)

Vervolgens kies je de middelen uit die bij jouw gekozen kanalen passen:

  • Flyers
  • Posters
  • Online teksten
  • Video's


Tip: Gebruik de beste combinatie voor jou op dit moment. Dat kan dus wisselen in de tijd. Onze favorieten zijn via via (koppel er een grappige beloning aan), je eigen site en social media en de intermediairs, zoals wijzelf (LVvoorElkaar) en de buurtapp Nextdoor.


gj

doelgroep

  5. de boodschap

Nu je weet wat je zoekt en wat je te bieden hebt, is het tijd om dit in een onweerstaanbare communicatieboodschap te gieten waar jouw ideale vrijwilliger zich meteen door voelt aangesproken.

Omdat beeld vaak meer zegt dan 1.000 woorden. Dus start met beeld wat het beste past en emotie oproept. Tip: heb je geen eigen materiaal? Bekijk de gratis foto- en videobanken zoals Unsplash en Pexels

Daarna is het tijd de tekst. Een paar algemene tips:

  • Begin je tekst met het beantwoorden van de 'waarom' vraag: waarom zou een vrijwilliger bij jou het verschil moeten komen maken?
  • Omschrijf concreet wat je zoekt. Vertel het zoals je het tegen je buurman zou vertellen, dat helpt om je taalgebruik warm én begrijpbaar te houden.
  • Ondervang de begin-angst en benoem hoe vaak en wanneer (en de flexibiliteit hierin) je iemand vraagt
  • Heel belangrijk: wat levert het de vrijwilliger op?
  • En sluit af met hoe mensen kunnen reageren. Heel voor de hand liggend maar gek genoeg wordt nog wel eens vergeten!

Naast de inhoud, is ook schrijfstijl belangrijk. Stem je woordkeuze en zinsbouw af op je persona. 

Taalniveau B1 staat voor eenvoudig Nederlands. De overgrote meerderheid van de bevolking begrijpt teksten op taalniveau B1. Ook mensen die geen (hoge) opleiding hebben gehad. Een tekst op B1-niveau bestaat uit makkelijke woorden die bijna iedereen gebruikt.

Tip: met deze website ontdek je of jouw teksten B1 zijn.

Meer schrijftips

  vergeet je netwerk niet!

De beste wervingstruc is nog steeds via via. Via collega's, vrijwilligers, leden en cliënten. Onderzoek toonde namelijk aan dat gevraagd worden dé manier is waarop de meeste vrijwilligers zijn gestart. En natuurlijk kunnen je huidige vrijwilligers als beste vertellen waarom het bij jullie zo leuk is. 

En misschien kun je het nog wel iets oprekken. Vraag je hele netwerk (iedereen die op een bepaalde manier betrokken is of jullie een warm hart toedraagt) om eens mee te denken, een nieuwsbrief door te sturen of een poster op te hangen #durftevragen.

 6. Hoe gaan we aan de slag?

Met je wervingsdoel, doelgroep, boodschap en middelen kun je nu de activiteiten in kaart brengen. Ga je een open dag organiseren? Je vacatures op je website en natuurlijk op  LVvoorElkaar zetten? En een interview in het Krantje publiceren? 

Wat past en kan hangt natuurlijk af van je middelen: tijd en budget. Hanteer de 80-20 regel: 80% van je resultaat wordt door 20% van je tijd veroorzaakt. Dus start met de activiteiten die je met de minste tijd/geld het meeste gaan opleveren. 

 Alle voorgenomen acties kun je nu in een schema zetten, wat je wervingsplan vormt: 

  • Welke acties gaan er uitgevoerd worden, inclusief eventuele herhalingen, evaluatie, bijsturing etc.
  • Taakverdeling: wie bereidt voor, wie voert uit, wie is betrokken/verantwoordelijk
  • Tijdsplanning: wanneer gebeurt er wat (en is afhankelijk van elkaar)

Vergeet niet het budget mee te nemen!

Tip: Vergeet in je wervingsplan niet hoe je de reacties gaat opvolgen die straks natuurlijk gaan binnenstromen ;-). Waar komen ze binnen? Wie coördineert en pakt op? Er is niks zo demotiverend als reageren op een vrijwilligerswerkvacature en vervolgens geen reactie meer krijgen. En realiseer je: op feestjes en partijen worden zaken graag gedeeld, wat je in no-time een, afhankelijk van de ervaring, een goed  of
slecht  imago bezorgt!

sxvx

  tot slot: koester die vrijwilligers

Als je gaat werven, wil je natuurlijk niet dat je inspanningen na een korte tijd teniet gedaan wordt omdat vrijwilligers snel stoppen. Zorg dus goed voor je bestaande vrijwilligers met aandacht en waardering. Van een snelle 'hoe is het nou' tot een lief gratis kaartje als iemand er een tijdje is, het kost vaak niks (ook nauwelijks tijd) maar levert heel veel op. 

​

MEER WETEN?

Het vrijwilligerslandschap verandert continu. Het team van LVvoorElkaar is op de hoogte van de trends. Zorg dat je up to date blijft van alles wat er speelt, zodat jij nog beter aansluiting hebt met je vrijwilligers. Neem bijvoorbeeld een abonnement op onze nieuwsbrief waarin je geïnformeerd wordt Hou ons platform (toolbox, nieuws) goed in de gaten en maak regelmatig een afspraak met één van ons, om bij te praten! Gezellig en vooral nuttig!


kunnen we je helpen?

Op LVvoorElkaar zit je goed: we ondersteunen je graag door je makkelijk, snel en effectief in contact te brengen met alle vrijwilligers in je buurt.  

Op ons platform kun je o.a.:

  Gratis vrijwilligersvacatures plaatsen
  Makkelijk de beste vrijwilligers zoeken en vinden
  Informatie en tips vinden over het werken met vrijwilligers

Lees meer

Vond je deze elearning leerzaam? Deel hem met je netwerk! 
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Whatsapp
  • Doorsturen

Praktische informatie

  • Over ons
  • Contact
  • Nieuwsbrief voor organisaties
  • Voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookie instellingen
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap

Hoe het werkt

  • Account maken
  • Inloggen
  • Veelgestelde vragen
  • Gedragsregels
  • Betrouwbaarheid en veiligheid

Volg ons via

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Nieuwsbrief

In samenwerking met

NLvoorelkaar
© 2023 Social Care Network